Program za maturante
Učenički dom je odgojno-obrazovna ustanova koja pruža smještaj i prehranu, ali i druge aktivnosti, svojim korisnicima, uglavnom adolescentima. U ovome tekstu bazirat ćemo se na učenike završnih razreda (maturante) koji se nalaze u razdoblju kasne adolescencije i koji imaju svoje specifične potrebe. Razdoblje kasne adolescencije započinje oko 17. godine, a neki od najizraženijih razvojnih zadataka u ovoj fazi su konsolidacija identiteta te profesionalni razvoj i izbor zanimanja.
Već sredinom adolescentskog razdoblja, a naročito u periodu kasne adolescencije, razvija se profesionalni identitet te se odabire buduće zanimanje. Mladi se u ovom razdoblju bave pitanjem koju će profesiju odabrati za svoj budući život, što se mnogima može činiti kao odluka puno zahtjevnija od njihovih trenutnih kapaciteta. Mnogima od njih je u ovoj odluci izrazito važna podrška bliskih osoba, naročito podrška roditelja, a od koristi može biti i podrška odgajatelja ili neke druge stručne osobe. Adolescentima je izbor zanimanja važan korak na putu prema nezavisnosti od roditelja i ulasku u svijet odraslih.
Učenički dom, kao odgojno-obrazovna ustanova, može odigrati važnu ulogu u formiranju identiteta samog adolescenta, ali može mu i pružiti snažan poticaj i podršku za njegovo daljnje školovanje. Upravo iz tog razloga u domu je osmišljen „Program za maturante“ kojemu je glavni cilj pružiti maturantima svu moguću pomoć i podršku u ovome životnom razdoblju kroz različite radionice, predavanja i druge aktivnosti.
Prvi veliki izazov s kojim će se maturanti suočiti je polaganje državne mature. Državna je matura završni ispit kojim se provjeravaju i vrednuju postignuta znanja, vještine i sposobnosti učenika koje su prethodno stekli tijekom svog dotadašnjeg školovanja. U sklopu Programa za maturante učenicima se pruža potrebna pomoć i podrška od samog prijavljivanja u sustav pa do svih potrebnih informacija vezanih za prijavljivanje i odabir predmeta ali i sve ostale tehničke upute o provedbi samih ispita državne mature. Kroz posebno osmišljeni kviz koji sadrži pitanja iz predmeta državne mature, učenici će propitati svoje znanje i ponoviti gradivo na zabavan i opušten način.
Kao što je već rečeno, adolescentima je pri izboru zanimanja od velike važnosti podrška bliskih, a po mogućnosti, i stručnih osoba. Odgajatelji i stručni suradnici u domovima kompetentne su osobe koje mogu prepoznati učenikove sposobnosti i sklonosti te ih prema tome usmjeravati i poticati na daljnje školovanje te ponuditi svoju pomoć pri izboru samog studija.
Osim učenika koji se pripremaju za polaganje državne mature i nastavak školovanja, među učenicima ima i onih koji su završetkom srednjoškolskog obrazovanja završili i svoje školovanje. To su učenici koji su pohađali trogodišnje obrazovne programe te kao takvi ne mogu pristupiti polaganju državne mature ili pak učenici koji, iz različitih razloga, ne mogu ili ne žele nastaviti svoje školovanje. Takvi učenici prolaze kroz program kojemu je cilj osposobiti ih za uspješno predstavljanje na tržištu rada. Učenici će steći znanja i vještine potrebne za samostalno pisanje vlastitog životopisa te zamolbe za posao.
Uz gore navedene aktivnosti, koje se u domu provode u sklopu kognitivnog razvoja učenika, od velike je važnosti i rad na socio-emocionalnom razvoju učenika. Budući da je matura jedna od nekoliko velikih prekretnica u ljudskom životu, ona u životu učenika, ali i njihovih roditelja, ima veliki značaj. Kako bi obilježili svoj prelazak u svijet odraslih, učenici organiziraju maturalne zabave, a svoje prve plesne korake, kao pripremu za tu večer, mnogi će od njih naučiti upravo u domu.
Učenički dom, odnosno njegovi stručni i educirani djelatnici, važan su faktor u razvijanju socio-emocionalnih i kognitivnih sposobnosti učenika, a svojom podrškom i usmjeravanjem igraju važnu ulogu u formiranju identiteta mladog čovjeka koji korača prema svijetu odraslih.
Gabrijela Slamić, prof.