Postoji osam glavnih puteva za aktiviranje kreativnosti – kako gledamo, kako slušamo, kako osjećamo, kako kušamo, kako njušimo, kako obavljamo zadatke, što zamišljamo i o čemu razmišljamo. Odnos između duginih boja i emocija opisao je Michael Michaiko, stručnjak za kreativnost. Pokušajte vizualizirati sebe kako uranjate u boju s pripadajućim kvalitetama i energijama koje želite razviti. Crvena – uzbuđuje um i tijelo, narančasta – razveseljava duh, žuta – potiče osjećajnost, zelena – omogućuje liječenje i sklad, plava – olakšava i opušta um, indigo – predstavlja kreativnost i ljubičasta – pobuđuje revolucionarne ideje.
Autor je knjigu podijelio u 12 cvjetova. U prvom cvijetu kaže da postoje tri osnovna razloga koji upućuju na potrebu za kreativnošću: veselje i sreća, opstanak i napredak i stvaranje bogatstva. Kreativnošću možemo postići više veselja i sreće. Što smo kreativniji, to više jača naša osobnost. Kreativni ljudi vole ono što rade. Najkreativniji smo u djetinjstvu, a to je i najsretnija faza u našem životu. Studije su pokazale da se malo dijete u prosjeku smije 400 puta na dan, a prosječna odrasla osoba samo 15. Kapitaliziranje kreativnosti unapređuje pozitivne perspektive i osjećaj dobrobiti što podiže imunološki sustav. Walt Disneyeve kreacije maštovitih crtanih likova još uvijek donose veselje i sreću milijunima ljudi diljem svijeta. Usprkos stalnim prijetnjama njezinu opstanku, ljudska je rasa preživjela zbog jednog jedinog razloga – kreativnosti. Napredovali smo zbog primjene kreativnosti kroz tehnologiju.
Ne morate biti stručnjak da stvorite inovaciju. Elektromagnet je izumio kovač, prvu kemijsku olovku novinar, a Kodakov fotoaparat bankovni službenik i sl.
„Mnogo se pisalo o Sustavu temeljenu na znanju. Uspješnost u budućnosti neće, međutim, ovisiti samo o znanju, nego i o kreativnosti. Ova vas knjiga priprema za novo kreativno društvo.“
Prof. MitchelResnick
Mentalna vježba 1.1. : Pogodite njihovo zanimanje
Inovacije Zanimanja
1.Litograf A. Dramski pisac
2.Suvremeni usisivač B. Direktor pogrebnog zavoda
3.Gumeni kotač C. Popravljač bicikala
4.Prvi leteći zrakoplov D. Slikar portreta
5.Telegraf i Morzeov kod E. Veterinar
6.Sustav automatskog F. Graditelj mostova
prespajanja
U cvijetu 2 autor govori što je to kreativnost. Kreativnost je stvaranje poveznica tamo gdje prije nisu postojale. PabloPiccaso napravio je poveznicu između upravljača na biciklu i bika za stvaranje slavne skulpture. Erno Rubik je šećući uz Dunav napravio poveznicu između zaobljenog kamenja i zaobljenih elemenata za središnji dio kocke i sl. Svi smo kreativni samo se razlikujemo po stupnju i opsegu kreativnosti.Međusobna povezanost između inteligencije i kreativnosti vrlo je mala. Inteligencija je mjera sukladnog promišljanja (donošenje zaključaka na temelju niza čimbenika), dok se kod kreativnosti radi o divergentnom razmišljanju (uočavanje brojnih mogućnosti za postojeći problem). Postoji mogućnost da visoko inteligentni ljudi padnu u vlastitu „zamku za inteligenciju“. Ako se dogodi da su u krivu, ne vide to i skloni su obrambenom postavljanju. Nadareni geniji posjeduju dobru kombinaciju inteligencije i kreativnog razmišljanja. Svi smo mi sposobni za kreativan rad, u pravom okruženju i ako smo dovoljno nadahnuti. Kad su Alberta Einsteina upitali koji je izvor njegova kreativnog genija, uzvratio je: „U tome što sam mentalno retardiran“. Einstein je zadržao svoju djetinju radoznalost, zbog toga je sebe smatrao „mentalno retardiranim“. U djetinjstvu je uvijek postavljao izazovna pitanja npr. „Što će se dogoditi ako zajašem trak svjetlosti“? Upravo je to pitanje dovelo do otkrića „teorije relativiteta“. Druga njegova kvaliteta bila je u tome što je zamišljao stvari u slikama. Vizualno razmišljanje i bijeg od lingvističkog ograničenja obogaćuju maštu. Održavajte bezazlenu znatiželju djeteta i zamišljajte više slikama, a manje riječima. Nije nužno da ste stručnjak, dovoljna je dobra zamisao ili poveznica, razrada ideje, a potom traženje pomoći stručnjaka.
Mentalna vježba 2 : Stvaranje poveznica
1.Koji su proizvodi izrađeni na temelju slijedećih poveznica?
- a) Čačkalice i vata
- b) Automobil i kuća
- c) Stolac i kotač
- d) Parfem u spreju i motor automobila
U cvijetu 3 autor govori o tome kako je nekreativno ponašanje naučeno. Djeca su maksimalno kreativna, no čim krenu u školu, njihova kreativnost znakovito opada pokazala su neka istraživanja. Dobro je to što vježbanjem čovjek može postati ponovno kreativan, poput djeteta. Dr. Paul Torrance sa Sveučilišta Minnesota, izumio je „Torrance testove za kreativno razmišljanje“ (TTCT), koji se koriste kao referentna platforma u svim istraživanjima na tu temu. Možemo primijeniti četiri ključna kriterija za mjerenje kreativnog razmišljanja koje je Torrance upotrijebio u izvornoj verziji. To su: količina ideja ili fluentnost, različitost ideja ili fleksibilnost, jedinstvenost ili originalnost i osmišljenost.
Mentalna vježba 3.1. : Testirajte potencijal svoje kreativnosti
Nisko Visoko
1.Ja sam kreativan. 1 2 3 4 5
2.Ako mislim da sam kreativan, bit ću kreativan. 1 2 3 4 5
3.Volim otkrivati svoj kreativni potencijal. 1 2 3 4 5
4.Istražujem nove načine djelovanja. 1 2 3 4 5
5.Spreman sam na rizik, radeći nešto na drugačiji način. 1 2 3 4 5
6.Žudim učiti izvan opsega svog rada. 1 2 3 4 5
7.Više volim ideje i teorije, nego činjenice i brojke. 1 2 3 4 5
8.Postavljam brojna pitanja, tek onda odgovaram. 1 2 3 4 5
9.Volim mentalno stimulirajuće vježbe. 1 2 3 4 5
10.Uživam u vicevima i smiješnim crtićima. 1 2 3 4 5
Rezultat: 41-50: Vrlo kreativan
31-40: Kreativan
21-30: Prilično kreativan
10-20: Mogao bi biti kreativniji
U cvijetu 4 autor govori o pet koraka do kreativnosti, a prvi korak je znanje. Što je vaše znanje raznolikije, veće su šanse za stvaranje novih poveznica. Čitanje i učenje o stvarima izvan domene vaše struke je bitno radi uvođenja novina u vaš posao. Čitajte časopise koje prije niste čitali, idite u kino koje ne volite, iskušajte nov hobi, naučite nove vještine, razgovarajte s neznancima i budite pustolovni u isprobavanju novih stvari ili iskustava. Kreator Apple računala, Steve Jobs, rekao je kako mu je suvremeni ples pomogao da se poveže s pokretima, koji su mu dobro došli u osmišljavanju kompjutorskih igrica. Mnogi su uvjereni da je intuicija ili tzv. Šesto čulo izvor prave kreativnosti koja čuči u svima nama.
Mentalna vježba 4.1. : Upotrijebite svoje znanje
- Žena je punila kadu toplom vodom, ali je ponestalo tople vode. Odlučila je zagrijati vodu na štednjaku i uliti u kadu. Suprug joj je rekao da prestane jer se u međuvremenu hladi voda u kadi. Zbog čega?
- Dvije djevojke su sudjelovale u teniskom natjecanju. Morale su odigrati 5 setova. Kad su objavljeni rezultati svaka je pobijedila u 3 seta. Kako je to moguće?
- Na teniskom natjecanju na ispadanje, sudjelovalo je 200 igrača. Koliko je mečeva trebalo odigrati da se dobije šampion?
Drugi korak je razmišljanje. Razmišljanje potiče mozak na stvaranje korisnih poveznica, što može rezultirati rješenjima trenutačnog problema. Potrebno je angažirati obje polutke velikog mozga da bismo mogli proizvesti ideje (desni mozak), te ih procijeniti i razviti u praktične primjene (lijevi mozak). Svaka aktivnost koja uključuje koordinaciju lijeve i desne strane našega tijela, povećati će našu kreativnost. To su aktivnosti poput plivanja, plesa, gimnastike i žongliranja. Želite li biti uspješni, tjelesno spremni i mentalno svježi, najbolje vam je da počnete misliti!
Mentalna vježba 4.2. : Traženje brojnih rješenja
1.Jednako jedan: Pomaknite jednu šibicu da jednadžba glasi jednako jedan
VI =
2.Načinite šesticu: Dodajte jednu crtu da dobijete šest (six)
IX
Treći korak je inkubacija. Ako se i nakon intenzivnh mentalnih napora ne pojavi rješenje, vrijeme je da se prekine. Vrijeme je za opuštanje ili nešto drugo i za puštanje da podsvijest odradi svoje. To zovemo inkubacijom. Inkubacija se pojavljuje na raznorazne načine i u različitim situacijama: opuštanje, igranje, koncentriranje ili nešto treće, sanjarenje, maštanje, pa čak i spavanje. U jednom istraživanju utvrđeno je da se 70% inspiracija koje su dovele do znanstvenih inovacija dogodilo dok su znanstvenici drijemali ili čak spavali.
Mentalna vježba 4.3. : Jednostavno, ali nije lako
1.Na kraju rođendanske proslave, domaćica je shvatila da je u košarici ostalo deset jabuka. Podijelila je po jednu jabuku svakom od desetero djece. Nakon što je svako dijete uzelo svoju jabuku, u košari je i dalje ostala jedna jabuka. Kako?
2.Čovjek je pio kavu za stolom uz prozor i odjednom skočio kroz prozor dvadeseterokatnice. Nije bio ozlijeđen. Kako je to moguće?
3.Uri u tornju na glavnom gradskom trgu treba 2 sekunde da otkuca 2 sata. Koliko joj treba da otkuca 3 sata?
Četvrti korak je: „Eureka“! Napokon se poslije razdoblja inkubacije iznjedrila ideja. „Eureka“ je grčka riječ koja znači naći.
Mentalna vježba 4.4. : Rješavanje problema iz svakodnevnog života
1.Ujednom klubu su iz kupaonica učestalo nestajali ručnici i šamponi. Kako biste riješili problem, a da ne provjeravate torbe članova?
2.Usvrhu lakše prodaje stanova, za potencijalne kupce su izgrađeni izložbeni prostori točno istih dimenzija i lijepo namješteni. Problem je bio stvoriti osjećaj prostornosti za manje stanove. Kako to postići?
Peti korak je razvoj. Razvoj je ustvari razrađivanje ideje da ona postane korisna, funkcionalna i, ako je moguće, unosna. Svatko od nas ima ideje, ali djelovanje na razvoju ideje razlikuje inovatora od sanjara, Potrebna je i pomoć drugih. Izvor pomoći morate potražiti u specifičnim područjima stručnosti, kao što su proizvodnja, prodavanje i financiranje.
Mentalna vježba4.5. : Pretvaranje ideja u praktične primjene
1.Chupa Chups, španjolska tvornica slatkiša, željela je postati svjetska marka za lizalice. Tvrtka ima mudru i kreativnu marketinšku strategiju potkrijepljenu slavnim osobama, kao što su Britney Spears, Madonna, Armani, Elton John itd. Svatko od njih zabilježen je kao „slavni lizač“. Kako je toj kompaniji to uspjelo?
U cvijetu 5 autor govori o osnovnim tehnikama kreativnosti. Postoje stotine tehnika kreativnosti koje je teško sve zapamtiti pa je autor tražeći rješenje otkrio da tehnike kreativnosti može usporediti s televizorom u boji TV ekran pokazuje milijune boja koje su ipak proizašle iz samo tri osnovne boje spektra – crvene, zelene i plave. Na temelju toga autor je došao do zaključka da se tehnike kreativnosti mogu svrstati u tri osnovne kategorije. Ludost, mašta, vizualizacija čije je uporište brainstorming. Nasumičnost čije je uporište stvaranje prisilnih poveznica. Izgledi, značajke i odlike čije je uporište kršenje pravila. Prije nego počnete koristiti bilo koju od tehnika kreativnosti, potrebno je postaviti prava pitanja npr. Tko, Zašto, Što, Kada, Gdje i Kako. Nemojte postavljati pitanje s uskim dometom ili fokusom. Jednom su upitali Alberta Einsteina: „Što biste učinili da imate 60 minuta za spašavanje svijeta od sudara s golemim meteoritom“? Einstein je odgovorio da bi 55 minuta utrošio na postavljanje pitanja, a zadnjih 5 minuta na pronalaženje rješenja. Preformuliranje problema je također veoma važno.
U cvijetu 5 autor govori o osnovnim tehnikama kreativnosti. Postoje stotine tehnika kreativnosti koje je teško sve zapamtiti pa je autor tražeći rješenje otkrio da tehnike kreativnosti može usporediti s televizorom u boji TV ekran pokazuje milijune boja koje su ipak proizašle iz samo tri osnovne boje spektra – crvene, zelene i plave. Na temelju toga autor je došao do zaključka da se tehnike kreativnosti mogu svrstati u tri osnovne kategorije. Ludost, mašta, vizualizacija čije je uporište brainstorming. Nasumičnost čije je uporište stvaranje prisilnih poveznica. Izgledi, značajke i odlike čije je uporište kršenje pravila. Prije nego počnete koristiti bilo koju od tehnika kreativnosti, potrebno je postaviti prava pitanja npr. Tko, Zašto, Što, Kada, Gdje i Kako. Nemojte postavljati pitanje s uskim dometom ili fokusom. Jednom su upitali Alberta Einsteina: „Što biste učinili da imate 60 minuta za spašavanje svijeta od sudara s golemim meteoritom“? Einstein je odgovorio da bi 55 minuta utrošio na postavljanje pitanja, a zadnjih 5 minuta na pronalaženje rješenja. Preformuliranje problema je također veoma važno.
U cvijetu 6 autor govori o tehnici kreativnosti brainstorming. Brainstorming je vjerojatno najpopularnija, ali u cijelosti pogrešno upotrebljavana metoda. Pravi brainstorming je više strukturiran s točno određenim smjernicama. Postoji čitav niz varijacija ove tehnike.Jedna od njih je „prikazano razmišljanje“ koje je koristila Walt Disney Corporation. Jedan zid prostorije namijenjen je timu za prikazivanje ideja u obliku riječi, crteža ili grafikona. Druga varijacija je „mozak – zapis“. To je za ljude kojima je draža anonimnost. Članovima se podijele obrasci da oni dodaju ili kombiniraju ideje s popisa. Mašta i vizualizacija dopunjuju brainstorming. Djeca su prirodno nadarena za to, a odrasli mogu ponovno otkriti ovu vještinu gledajući filmove znanstvene fantastike i čitajući bajke. Riječi imaju granice, a mašta i vizualizacija ne.
Smjernice za brainstorming:
1.Bez kritiziranja
2.Nema procjenjivanja ideje („što luđe to bolje“)
3.Količina ideja (kvantiteta važnija od kvalitete)
4.Unakrsno oplođivanje (vlasništvo ideja je kolektivno-kombiniraju ili modificiraju ideje)
Faze brainstorminga:
1.Zagrijavanje-opuštanje sudionika
2.Preformuliranje problema (najčešće je postavljanje pravog pitanja već pola puta do rješenja problema)
3.Brainstorming
4.Inkubacija (razdoblje između faze stvaranja ideje i faze evolucije)
5.Procjenjivanje (poveznice između ideja)
6.Provedba-plan i strategija
Mentalna vježba 6: Zabavite se brainstormingom
1.Kompanija izvoznik vaza ima problem s radnicima koji umataju vaze u stari novinski papir. Radnici su skloni čitanju novina , što utječe na produktivnost. Kako biste tomu stali na kraj?
2.Telefonska kompanija želi nagraditi svoje vjerne pretplatnike poklonom koji će ih podsjećati na telefon. Pokušajte brainstormingom smisliti ideju.
U cvijetu 7 autor govori o drugoj tehnici kreativnosti-prisilnom pokretanju poveznica. Suština ove tehnike je u nasumičnosti. Moguće je napraviti neograničen broj mogućih poveznica i to:
1.Promatranjem-gledajte oko sebe i pokušajte načiniti poveznice između stvari koje se mogu činiti sličnima ili biti posve nepovezane
2.Nasumična riječ-pokušajte dovesti u vezu svoj problem i nasumično odabranu riječ
3.Citati i poslovice-pokušajte združiti vaš problem s nasumično odabranim citatom ili poslovicom
4.Hrana-mnogi potrošački artikli nastali su zahvaljujući moći poveznica s hranom
U cvijetu 8 autor govori o 3. tehnici kreativnosti: kršenju pravila. Kreativni mislioci dobivaju izvorne ideje kada ospore i okrenu nešto očigledno. Dr. Edward Jenner otkrio je cjepivo za boginje, proučavajući mljekarice koje se nisu zarazile boginjama, a ne ljude koje je bolest napala. Kršenje pravila može biti namjerno ili nesvjesno, iz neznanja. Kako biste primijenili ovu tehniku morate poznavati i razumjeti pravila. Trebate popisati što je moguće više svojstava, značajki i obilježja proizvoda, usluge ili sustava. Zatim temeljito ispitati i osmisliti različite pristupe za svaki. Zoološki vrt u Singapuru radi suprotno od ostalih. Oni imaju noćni safari, gdje životinje slobodno švrljaju noću, a posjetitelji su zatvoreni u motorno vozilo zbog sigurnosti. Znanje može predstavljati prepreku kreativnom razmišljanju. Stručnjaci na vrlo strukturiran način gledaju na tehnički problem pa je potrebno uključiti nekoga tko nije u struci da stimulira nove pristupe nesvjesnim kršenjem pravila. Uključite djecu u rješavanje svojih problema ili sjednica na kojima tražite nove ideje.
Mentalna vježba 8: Pobijajte pravila
1.Činilo se da svi naslovi u knjižari privlače samo intelektualnu
publiku. Jedan nakladnik odlučio je odbaciti takav trend. Kako je uspio?
2.Gotovo svi proizvođači proizvoda za njegu tijela navode da koriste najnovija znanstvena postignuća. Jedna poduzetnica se nije složila s tim, a ipak je uspješna. Što je učinila?
U cvijetu 9 autor govori o odgajanju kreativne djece. Sve su bebe rođene s darom kreativnosti. Hoće li se taj dar razviti ovisi o roditeljima, koliko vremena posvećuju poticanju i njegovanju učenja kod svoje djece. Ovdje predložene aktivnosti pogodnije su za predškolsku djecu. Umjetnički poriv-odredite jedan zid u kući na kojemu djeca mogu vježbati svoj umjetnički izričaj. Nemojte biti previše kritični jer djetetov pogled na svijet i vještine, uvelike se razlikuje od vašeg. Razvijanje mašte-što su materijali za rad jednostavniji, bolji su za razvoj djetetove mašte. Origami-umjetnost presavijanja i slaganja papira potiče kreativnost djece. Drvene kocke i slagalice-iako je dobro da djeci pokažete što treba složiti, nemojte ih ograničavati u načinu na koji rukuju kockama. Graditeljske garniture-poput Lego kocki, neka istražuju vlastite oblike. Urednost-treba ih naučiti da vrate stvari na svoje mjesto, no to se može izvesti kao igra ili izazov djetetu, umjesto nametanja vaše volje. Vožnja-ako se vozite u autu pustite dječje pjesmice i druge obrazovne sadržaje. Pjevajte s njima. Obroci-objasnite djeci uporabu pribora za jelo, različite vrste posuđa i prehrambene vrijednosti namirnica. Kartice s nazivljem-prikačite ih na sve stvari u kući. Iznenaditi ćete se koliko brzo djeca mogu naučiti čitati. Vrt-tu dijete može vidjeti, opipati, pomirisati, čuti, okusiti. Supermarket-dopustite da sitnije stvari drže u rukama. Paleta boja i oblici ambalaže, omamljujuće su vizualno iskustvo. Plivanje-poznato je da plivanje poboljšava inteligenciju i promiče kreativnost. Plivanje razvija koordinaciju tijela, a minimalna je opasnost od povreda. Ono omogućava cjelovit tjelesni i umni razvoj. Komuniciranje-komunicirajte s djecom što je moguće češće, osluhnite njihove maštarije. Priče-pričajte im priče, neka ih sami izmisle ili im čitajte bajke radi poticanja mašte. Najbolje ne previše ilustrirane jer slike mogu ugušiti bujnu maštu. Krasni darovi-ljubav, veselje u kreativnosti i užitak učenja najbolji su darovi koje možete pokloniti svojoj djeci.
U cvijetu 10 autor govori o njegovanju vlastite kreativnosti. U većini slučajeva naši su životi podređeni ustaljenom redu. Prekinite s tim pa povremeno ustanite pola sata ranije i uživajte u opuštenoj vožnji na posao. Uočit ćete stvari koje su vam prije promicale. Ili jednostavno krenite na posao drugim putem. Izlet u nepoznato će unijeti u vaš život osjećaj pustolovine i uzbuđenja.
Igrajte se s malom djecom. Promatranje spontanosti, jednostavnosti, nedužnosti i maštovitosti djece u igri, jedno je od najljepših životnih iskustava. Još je bolje ako se i vi igrate s njima. Trebate se samo spustiti na njihovu razinu i da vas prihvate.
Karikature, vicevi i slagalice su dragulji kreativnosti koji nas uveseljavaju i zabavljaju. Slagalice su izvrsno pomagalo za vježbanje uma jer nas tjeraju da na problem gle4damo s različitih strana.
Čitajte izvan svoga područja rada. Treba čitati i novinske članke, časopise koji nas ne zanimaju. Knjižara je sjajno mjesto za rađanje sjajnih ideja. Obratite pozornost na oglase. Kažu da su najskuplji ikada snimljeni materijali, TV i filmski oglasi. U te reklamne produkcije ulaže se mnogo kreativnosti. Isto vrijedi i za reklame u časopisima i novinama. Slogani i upadljive izreke u pisanom obliku, također su zanimljivi plodovi kreativnosti. Uvijek imajte sa sobom rokovnik ili dlanovnik. Nikad ne znate kad će vam zatrebati da pribilježite ideje koje vam sinu. Sam čin zapisivanja ponekad pomaže da se određena ideja ureže u pamćenje pa iz njih možete izvlačiti poveznice. Budite otvoreni za sve ideje, tolerantni i prijemljivi za gledišta drugih ljudi. Kreativnost je vještina koja se može njegovati i uzgajati.
U cvijetu 11 autor govori o izgrađivanju zajedničke kulture kreativnosti. Kreativnost je temelj poslovnog uspjeha, premda njezin utjecaj nije očigledan. Zato što je nešto vidljivo danas, počelo kao inovacija kreativnog poduzetnika. Kreativnost proizlazi iz postupanja s djelatnicima, na svim razinama kao sa skupom mozgova, a ne parom ruku.
Inovativni vodič za kolektivnu kreativnost
1.Dogovorite nagrade za kreativnost
2.Njegujte kreativnost zaposlenika
3.Objavite rezultate prispjelih prijedloga
4.Organizirajte godišnji festival obiteljske kreativnosti
5.Poštujte preslike
6.Dopustite vrijeme za hlađenje
7.Podučavajte djelatnike kreativnim vještinama
8.Uvedite nagradu za pogrešku mjeseca
9.Metodama mjerenja ispitajte rezultate kreativnosti
10.Bodrite slobodno druženje
U cvijetu 12 autor govori o daljnjem procvatu kreativnosti. Dovoljno je da često vježbate kreativno razmišljanje pa ćete postati kreativna osoba.
„Kreativna osoba je netko tko upreže kreativni proces u potragu za najvećom od svih umjetnosti-osmišljenim življenjem. Kreativna osoba ostvaruje osobno ispunjenje sudjelovanjem u najisplativijoj životnoj aktivnosti-produktivnoj misli. Kreativna osoba uživa u ljepoti i toplini izlazećeg sunca, predviđa potencijal ljudske rase, baca uvis umjetne orbitne zvijezde, brine za malu djecu, gradi utočišta za ptice uz rub vode i razmišlja što se sve krije u mraku onkraj noći“.
Pretvorite kreativno razmišljanje u glavno pomagalo za ostvarenje uspjeha u svome životu. Jeste li sigurni da točno znate što je uspjeh?
„Smijati se često i puno; zadobiti poštovanje inteligentnih ljudi i naklonost djece; steći priznanje za poštenu kritiku i izdržati izdaju lažnih prijatelja; cijeniti ljepotu; pronalaziti najbolje u ljudima; ostaviti svijet malo boljim zdravim djetetom, uređenim vrtom ili riješenim društvenim problemom; znati da je barem jedan čovjek lakše disao zbog vašeg postojanja. To znači uspjeti“.
Pregled stručne knjige “BUDITE KREATIVNI”- Dr. Yew Kam Keong, odgajateljica Suzana Sokele