Otkako traje izolacija, odgajatelj Vojo Božić redovno kontaktira učenike Doma, prati njihovu prilagodbu na novonastalu situaciju i teškoće s kojima se susreću prilikom učenja i izvršavanja školskih obveza u vrijeme izolacije. Uputio je podršku učenicima te istaknuo nekoliko savjeta za uspješnije učenje na daljinu.
Epidemija COVID-19 zatvorila nas je u kuće i stanove te primorala da učenje organiziramo na daljinu. Učenje na daljinu nije novost. Odrasli već odavno završavaju srednje škole na daljinu ili kako se to nekad zvalo „dopisno obrazovanje“. Sjećam se da su postojale škole na daljinu koje su pohađali učenici s udaljenih farmi u velikim prostranstvima Australije prije više od pola stoljeća. U tim prostorima nije bilo telefona pa se komunikacija odvijala putem amaterskih radio stanica. Od šezdesetih godina prošlog stoljeća u našim krajevima razvija se programirana nastava. U početku pomoću programiranih udžbenika, a od sredine 70-ih godina prošlog stoljeća pomoću računala. Internet je zamišljen kao sredstvo razmjene znanja. U zadnjih desetak godina čujem kako neki studiraju putem interneta na udaljenim sveučilištima.Učenje na daljinu nije novost, ali traži veći napor učenika i onog koji priprema materijale za učenje i organizira nastavu na daljinu.
Učenje na daljinu je individualno, a učitelj/nastavnik je ograničen u utjecaju na proces učenja. Ne možete se osloniti na pamćenje gradiva slušanjem i bilješkama kao kod tradicionalnog oblika nastave. Dobro je što smo na sredini drugog polugodišta, pa su svi učenici dobro međusobno povezani, pogotovo učenici koji su u učeničkim domovima zajedno živjeli i družili se cijeli dan. Da bi imao volje za učenje moraš biti motiviran. Vjerujem da je najveći motiv u ovom trenutku što uspješniji završetak školske godine. Da bi se to ostvarilo potrebno je uspješno rješavati zadatke koje na daljinu zadaju profesori. Ukoliko su profesori zadovoljni dobit ćeš dobru, vrlo dobru ili odličnu ocjenu.
Vidim da ste u dva tjedna svladali početne probleme, prije svega tehničke prirode (internetske veze i slično). Skoro svi ste zadovoljni ovim radom, osim što ih pojedini nastavnici (koji su to i do sada radili) preopterećuju zadacima. Drago mi je što većini matematika više nije toliki problem. Odlično ste se snašli i dobro komunicirate s profesorima, a još bolje međusobno si pomažete u grupama, što je vjerojatno i zbog toga što ste i prije bili dobro povezani u Domu. Osim što vas sada neću buditi u jutro (prije 12 sati!), neću vam prigovarati trenutno za stalni boravak na internetu jer sada koristite mobitele, računala, tablete za ono što su prvobitno namijenjeni – za učenje.
Ipak, kad učite pokušajte maknuti sve što vam odvlači pažnju, sve s čim bi se mogli zaigrati. Kao što sam nekima već pričao – za započinjanje učenja, „zagrijavanje“, treba vam 10 do 15 minuta i onda ide sve glatko. Nemojte praviti velike pauze, do 5 minuta, da si ne odvučete pažnju s nečim drugim, jer se ponovo morate „zagrijavati“. Prostor i vrijeme za učenje ovisi o mogućnosti komunikacije i korištenju interneta kao i količini zadanih zadataka. To se vrijeme pomaklo u popodnevne i večernje sate što vama svima uglavnom odgovara. Jedino se kod kuće treba uskladiti učenje za računalom i tabletom sa braćom i sestrama koji idu u školu.
Morate koristiti knjige i studioznije ih proučavati. Znači čitati, tražiti bitne dijelove, definicije, odgovarati na pitanja u udžbenicima, tražiti što je važno da bi mogli riješiti postavljene zadatke. Da biste što bolje neke dijelove uočili i zapamtili dobro je praviti zabilješke u bilježnicu (kao na predavanju), pa na kraju lekcije dobro je odgovoriti na ta pitanja, ako ih ima – jer ako ne ide, odgovor je uvijek u tekstu naprijed. Ako nema pitanja pokušaj si prepričati to što si naučio. Ako zapinje, opet odgovor imaš u knjizi. Pravite si bilješke i vadite bitne dijelove jer to pomaže pamćenju, ali i kasnijem pravljenju rada koji zada profesor pojedinog predmeta. Koliko sam shvatio profesori vas usmjeravaju putem zadataka za izradu seminara, prezentacija, zadatka za vježbu, prijevoda tekstova, čitanja i analize lektire i drugog.
Za ovaj način učenja treba vam više vremena, ali to je sigurno na dan manje vremena nego što provedete u školi (oko 5 sati) i oko sat, dva učenja u domu ili kod kuće.
Kao i do sada budite uporni u ostvarenju ovogodišnjeg cilja. Ja, kao odgajatelj i dalje vjerujem u vas sve i uvijek sam tu kad me trebate.
odgajatelj Vojo Božić, dipl. pedagog